tisdag 18 januari 2011

Världens modernaste land

Man suckar. Tungt. Världens modernaste sjukvård.
Önskar att jag aldrig behövt skriva dessa rader. Men dessvärre.
Har konstaterat förut att sjukdom kräver väldigt mycket styrka och envishet. För den sjuke.
Redan där borde man fundera lite. För det är ju precis vad man inte besitter. Just då.
Ovissheten är ju som sagt ganska påfrestande. Att om möjligt ha koll på sin vårdplanering sänker pulsen och förbättrar nattsömnen avsevärt.
Låt mig levandegöra historien.

Lever sedan någon vecka i en limbotillvaro av väntan. Väntar alltså på Lund. Dit ska jag. Där ska jag påbörja min behandling. Träffa min läkare. Köra igång hela racet. Måste säga att jag känner mig motiverad och har samlat tillräckligt med kraft för att dra igång processen.
Men så var det det där med samkörning. Logistik. Sorry. Existerar icke. (Ånej...vill inte låta som en Bitter Rättshaverist...)

När jag skrevs ut från Ystad för över en vecka sedan var det med orden:
"Remissen har gått till Lund. De kallar dig snarast. Senast i början av nästa vecka". Tjoho.
Och veckan gick.
Det blev måndag. Den "senaste" måndagen

Rafsar nervöst i brevlådan. Telenor, Telia, Eon, Viasat blädder blädder Telge-el, blädder, Transportstyrelsen men VAR är Region Skåne-kuvertet???
Ok. Det kommer i morgon. Dagen gick. Det gnagde. Kanske skall jag ringa själv i morgon bitti?
Usch. Ingen höjdare. Men va Fan.

Tisdag morgon. Googlar. Lasarettet i Lund. Nä. Kan inte stämma. Sjukhus väl? Vilket konstigt nummer.
17 43 12. Kan väl inte vara växel? Men här då? Universitetssjukhus. Jamen det är det väl. Många nollor i numret. Jag kör.

Ring ring.
Din plats i kön är nummer "fem...tån".
Vänta vänta vänta. Och där.
"Region Skåne Gomorron!" Arg röst. Ja faktiskt. Arg.
"Jo jag skulle vilja komma till onkologen i Lund" Ursäktande röst.
" Du har kommit till Region Skåne" Irriterat.
"ja jo. Men alltså onkologen..." Mera ursäkt.
" Var där?"
Och där satte hon mig på pottan. Var där?? Tja. Rökrummet? Avskaffat. Personalmatsalen? Kiosken? Avdelningen? Mottagningen? Var? Var? Fort...
"Ja kanske till inskrivningsavdelningen eller så..."
Pinsamt. Inskrivningsavdelningen. Vad är det?
"Jag kopplar". Hoppsidaisy vad lätt! Måste ha varit bra det där ändå. Med Inskrivningsavdelningen.

Tut. Tut. Musik. Tut. Tut. Tut.
"Onkologen"
"Ja hej. Jo jag skulle få en remiss från Ystad till Lund och..."
"Du är i Malmö" Anklagande.
"Jamen hur kan jag va i Malmö när jag skulle kopplas till Lund?"
Var körde jag fel liksom...?
" Du får ringa tillbaka till VÄXELEN..."

Ånej. Inte det. Inte det. Men man kavlar upp. Ringer igen. Nummer" tållv" i kön och sen Jesus jävlar.
Lång historia kortare. Jag fanns inte i Lund. Min remiss stod icke att finna. Jag var, så att säga, icke registrerad!!! Men hur???? Jag skall ju typ läggas in i morgon!!!
"Tyvärr. Vi kan inte göra något utan remiss. Du får ringa Ystad."

Om jag gjorde. Heligt förbannad. Satans upprörd. Indignerad. Förtörnad. A Warrior!!!
Fick tag på en stammande läkare och öste. Öste:
" Menar du att min remiss inte lämnat sjukhuset i Ystad på ÅTTA dagar!!! Det är mitt LIV ni leker med. Hur i helvete tänker ni och oavsett förklaring skall detta käpprätt till Ansvarsnämnden för bedömning. Hur kan du som ansvarig läkare underlåta att skicka min remiss i åtta dagar???"

" Det blev nåt fel. Remissen kom inte iväg..."
" Hur skickas en remiss?" Uppfordrande.
" Med fax..."
Skrämmande. Skrämmande. Skrämmande.
" Men varför????"
" Ja...hon som skulle gjort det glömde antagligen och sen blev det väl liggande. Jag är ledsen..."

Jamen så bra då. Då kan vi ju gnugga händerna och gå vidare. Sällan. Sällan.
" Jag vill ha ett klart besked under dagen. Jag kräver ett klart besked innan klockan fyra!"
" Självklart självklart. Jag skall tala med Lund. Ringer så fort jag bara..."
Nu är klockan 16.15. Tyst och Död är telefon, Tra la.
Klockan 15.30 postade jag min Anmälan Till Socialstyrelsen...

3 kommentarer:

  1. Kan bara säga att jag inte är förvånad, varje person som drabbas av sjukdom borde omgående tilldelas en "lots", sin personlige krigare som samordnar racet genom vårdapparaten - det behövs på många sätt när man blir mottagare av "världens modernaste sjukvård"! Sorgligt att det inte blivit bättre under de 8 år som gått sedan jag följde med som codriver på en liknande resa.

    SvaraRadera
  2. Inkopetenta idioter, missa en så enkel
    men viktig bit. Anmäl hela rasket på dom bara :-/
    ta namn på alla du möter o berätta att du har redan
    blivit illa behandlad o det finns inte utrymme för mer
    Morr!

    SvaraRadera
  3. Jösses! Man blir blek när man läser det. Undrar om dom inte är skyldiga enligt lag att Lex Maria sig själva. Detta är ju ett grovt fel. Tänk när sånt händer en klenare person än dig. Vilken tur att du tog tag i det själv och inte gav dig. På dom bara!! Det går att tjata sig fram i vårdköer, det fick jag göra. Säga att man kan ta återbud med kort varsel och så. Ringa tills dom tröttnar och ger en en tid bara för att bli av med en.

    SvaraRadera